От Вифлееме на Иордан прейдем,
— зовет нас Святая Церковь в своих песнопениях,
— тамо бо Свет сущим во тме озаряти уже
начинает (3 января). Ведый Господне
пришествие, из пустыни приходит Божественный
Предтеча, вопия светло: приближися, явися избавление:
покайтеся и водою очиститеся (2). Яко
ластовица пречестная (как чистая ласточка),
провозвещающая весну мысленную (духовную),
предста Креститель, сущим в зиме прегрешений
(2). Глас Словесе, светильник Света, денница
Солнца (Христа) Предтеча в пустыни всем вопиет
людем: покайтеся и предочиститеся: се бо предстоит
Христос, от тли (тления) мир избавляяй
(6). Велиим гласом в пустыни вопиет Предтеча:
Христу уготовайте пути, и стези Богу нашему правы
соделайте (6). Явися Христос, срести Сего
потщимся) чистыми помышлении просвещаеми (2).
Сшедшимся без числа людем от Иоанна креститися,
Сам посреде их ста, провозгласи же предстоящим: кто
показа вам, непокоривии, уклонитися (бежати от)
гнева хотящаго быти? Плоды достойны Христу
сотворите, Предстояй бо (явившийся) ныне мир
дарует (6). Се Агнец, вземляй прегрешения
человечества, прииде к рабу, прося Крещения,
— раболепно предстоит, ищай (желая)
свободити порабощенныя ны (нас) от
льстивого и доброту первую (красоту первобытную)
погубившие (3). — Егда к себе грядуща
Господа Славы Предтеча узре, вопияше: Сей прииде
избавляяй мир от истления; Сей избавляет нас от
скорби; Сей согрешений оставление дарует яко Бог и
вместо рабов сыпи Божия соделовает, вместо же тмы
просвещает человечество водою Божественного Крещения
Его. Прочее (итак) приидите, согласно Того да
славословим, со Отцем и со Святым Духом! (5).
Видев Тя Иоанн к себе Благодетеля грядуща и
просяща от него смирением Крещения, удивлься,
ужасеся, никакоже рукою прикоснутися смея Того, Иже
коснется горам — и воздымятся! (2).
Так церковные песнопения изображают благоговение Крестителя пред крещаемым Господом; трогательно изображают они далее смирение Самого Господа и Его Предтечи в виде такой беседы. Иоанн говорит Господу: Что сие, Христе, многое Твое, еже к нам, смотрение (о нас попечение)? Что нищета? Что неизреченное и паче ума снитие (снисхождение)? (2). Господь отвечает: Иоанне Крестителю, во утробе (матери твоей) познавый Мя Агнца, на реце Мне послужи, со Ангелы Мне службу принеси, простер коснися дланию верху Моему Пречистому (2). Иоанн: Боже мой, Содетелю мой! како Тя крещу Нескверного? (3). Како простру руку и прикоснуся верху Держащаго всяческая? Аще и от Марии еси Младенец, но вем Тя Бога Превечного: по земли ходиши певаемый от Серафим, и раб Владыку крещати не научихся. Непостижиме Господи, слава Тебе! (6). Господь: Не убойся крестити Мя, спасти бо приидох Адама первозданного (2). Иоанн: яко Солнце крыющееся во облацех познах Тя, Боже мой, покровенна плотию: како убо нага Тя, водами ныне одеянна, зрю? {2). — Господь: Явихся весь человек ныне, приступен (доступен) тебе бых, естеством неприступный; приступи, крести Неподлежащего тлению, и мир от тления Изымающаго! (7). — Иоанн: Что ми повелеваеши яже паче (выше моея) силы совершити, о всесильне Господи! Како рукою коснуся Тебе, рукою вся Содержащаго? Ты мя паче крести раба Твоего! (7). —Господь: Гряди ко Мне, таинство совершающему спасительное, со страхом послужи и не ужасайся, Адама бо, сокрушенного грехом, обновляя, крещаюся яко человек (7). — Иоанн: не смею сено прикоснутися Огню; Ты мя освяти, Владыко, Божественным явлением Твоим! (2). — Господь: Что недомышляешися (не постигаешь), Крестителю, смотрения, еже совершаю за спасение всех? Веруй Богу сошедшему, и приступив Мне послужи: Бог бо приидох за благоутробие, Адама очистити от падения (5). — Иоанн: странная и ужасная зрю днесь, ныне бо Источник безсмертия прииде, — от малые капли (от меня) просит Крещения! (2). — Господь: стояща в водах сих волею зря Мя ныне, приступи, о Иоанне, и крести, яко да водою благодать человеческому роду соделаю (2).
Иоанн: Вземляй наша грехи на рамена пришел еси, Иисусе, к струям иорданским; аз же ужасохся Твоего страшного пришествия. Сам мя очистити пришел еси, и како Крещения от Мене просиши, всех Очищение? (5). —Господь: Не истязуя тя, Крестителю, пределы преходити (не требую от тебя, чтобы ты преступал закон), — точию крести Мя молча, и чая (ожидая) яже от Крещения: приимеши бо сего ради достоинство, еже не бысть
Ангелом (чего не удостоились даже Ангелы), ибо всех Пророков больша тя сотворю: от оных убо ни един яви Мя виде, но (только) во образах, и снех, и гаданиих; ты же пред тобою стояша (Меня) видел еси, спасти бо приидох Адама первозданного (2). Иоанн: сый (будучи) Огнь нестерпимый, Христе мой, брению и сену мне сущу, что святую Твою преклоняеши главу, еяже Ангельская трепещут множества? Велико есть, благоутробне Жизнодавче, Твое нисшествие (снисхождение)! (4). — Господь: Видел еси, како паче ума смирився, обложихся твоим образом (облекся в естество человеческое): что убо странно, друже, аще и подклоняюся деснице твоей, якоже един от твоих клевет (из подобных тебе)? (11). Иоанн: Высоты небесные никакоже изследих (не исследовал я), звезд число (не знаю), ниже землю измерих (не измерил), и како верху Твоему коснуся рукою? Како крещу Носящаго горстию тварь?— Господь: естества Моего непостижимое Слово, (однако же) в рабий зрак одеявся приидох на Иордан; гряди, не бойся, приближися ко Мне, десницу на верх Мой положив (5). — Иоанн: Солнце очищаемо кто от земнородных виде? (Ктовидел, чтобы солнце было очищаемо?) и Одевающаго небо облаки (кто видел) обнажаема всего? и источники и реки Содевающаго (кто видел) в воды входяща? Дивлюся несказанному смотрению Твоему, Владыко; не отягчи раба Твоего страшными повелении (7).
Господь: да исполнится Отчее благоволение (воля Отца Небесного), приидох на землю; Небо Мне престол, земля же подножие; тебе же выю преклоняю, на сие бо приидох; крести Мене, очищающаго прегрешения человеков (4). — Иоанн: Моисей из купины Тя возгласивши разумев, абие отврати лице: аз же како Тя увижу ясно? Или како руку положу на Тя? Ты бо еси Христос, Божия мудрость и сила! (6). — Господь: отложи страх весь, Мне же повинися яко благому, Мне приступи, Моим повелением покорися и крести Мя (6). — Иоанн: Христе Боже, что крабу пришел еси, скверны не имый, Господи? Во имя же чье Тя крещу? Отца? но Того носиши в Себе. Сына? Но Сам еси воплотивыйся. Духа Святаго? Но и Сего веси даяти верным усты... (6) — Господь: Пророче, гряди крестити Мене, тебе создавшаго; прикоснися Божественному Моему верху и не усумнися: прочее остави ныне, ибо исполнити приидох правду всякую (6).
И вот, Иоанн повинуется Господу и крещает Его. Предтечи, и Крестителя и Пророка, воспевает Церковь, и паче всех превышша Пророк (почтена) трепеташе ныне рука десная, егда виде Тебе, Агнца Божия, очищающаго мира согрешения (5). Ужас бе видети небесе и земли Творца на реце обнажшагося и крещение от раба за наше спасение приемлющаго яко раба, и лицы Ангельстии дивляхуся страхом и радостию, с нимиже покланяемся Тебе: спаси нас, Господи! (5). — Избавителю нашему от раба крещаему и Духа пришествием свидетельству ему, ужасошася, зряще Ангельская воинства, глас же с Небесе принесеся от Отца: Сей Егоже Предтеча рукою крещает, Сын Мой есть возлюбленный, о Нем же благоволих... (6). Крещается Христос и восходит от воды, и зрит разводящаяся Небеса, яже Адам затвори себе и сущим с ним, и Дух свидетельствует Божество... (6). — Слава Пришествию Твоему, Христе, слава Царствию Твоему, слава смотрению (промышлению) Твоему, едине Человеколюбче!
Огромное спасибо за статью!Я только начинаю свой путь к Спасителю,и очень надеюсь,что ваш портал станет для меня с помощью Божьей,надежным путеводителем.Статья доступна для восприятия и очень душеполезна.С праздником!