Саровская пустынь |
Писано есть каков бо учитель таковы бывают и ученицы; и как оба в совете и в духовной любви пребывали и во единой перегороженной келлии жили и вкупе Господу служили, сице оба почти вкупе и скончались, такожде по болезни своей в пятый день. Знатно схимонах Досифей возлюбленнаго ученика своего к себе взял, ибо любовь духовная не точию зде, но и тамо пред Богом желают вкупе неразлучно пребывати и вкупе насыщаться и наслаждатися блаженныя вечныя жизни. Блаженно бо еже с братиею вкупе единомысленно в духовной любви добродетельно пожить и Ему Создателю всеусердно вкупе с братиею послужить, якоже Пророк глаголет: как добро и как красно еже жити братии вкупе. /л. 20/ Но еще и сице о сем повествуется во святом писании: аще хощеши боятися Бога прилепися к боящемуся Бога, то и ты научишися боятися Бога, ибо схимонах Досифей келейнаго брата сего приснаго же ученика своего монаха Савватия во всей жизни своей много пользовал его душеполезными словесы своими; а наипаче пред кончиною своею, знатно оную себе, и помянутому Савватию предуведа, и в полунощь к нему прихождая, вещал ему более о сем, еже бы всегда приуготовляти себя к смертному исходу, и часто подтверждал ему сия словеса, уде мы с тобою на самой близкой кончине жизнь сию доживаем.
Еще поведаю вам и о кончине сего монаха Савватия, ибо и его кончина честна бысть. Послан он был от Настоятеля для некоторых монастырских нужд, и умедлившу ему в том послушании на две недели, и учитель его схимонах Досифей без него занемог, без него же и скончался, а до возвращения его в монастырь часа за три жива его не застав, и весьма горько плакал о разлучении вселюбезнаго наставника своего и учителя, и тело умершаго обливал горькими слезами и неутешимыми рыданиями, а наипаче более скорбел о сем, что /л. 20 об./ его жива не застал, но без него скончался, и в горьком плаче своем взывал к представльшемуся аки к живому, сице: о возлюбленный мой отче и наставниче души моея, оставил мя еси осиротелаго ученика своего, и я просил тебя, чтобы ты Бога просил о мне еже бы первее тебя мне умереть, ибо без тебя кто ми наставник будет ко спасению грешныя души моея.
Господь же наш яко Отец и чадолюбец волю боящихся Его творит, и сего со смирением и слезами молящегося Ему Создателю своему скоро услыша, ибо по кончине отца своего схимонаха Досифея и сам вскоре занемог, и при кончине его монах един у него в болящего в келлии был для послужения в болезни его. И сей бо монах Савватий, ученик схимонаха Досифея, такожде не за многи дни Святых Таин Христовых приобщился до кончины своея, и как стал весьма изнемогать болезнию тако служащего себе монаха отослал его от себя из келлии своея к святой Литургии, возжелав чтобы наедине в тайне помолитися Господу Богу и Его Богоматери со слезами по обыкновению своему, приготовлял бо себе к смертному исходу. И егда оный монах служа/л. 21/щей больному, еще не достояв Святой Литургии, паки возвратился в келлию болящего брата и едва жива застал его, при нем бо в ту же минуту и скончался пред образом Богоматери с Предвечным на руку Ея держимым Младенцем, и пред Святым Ея образом, склонил главу свою тако седе никем же не поддержим был точию единою страною к стене склонился, а лицем к святому Богоматерню образу обратясь, скончался.
Но и се чудно, яко уже по преставлении его слезам от очию текущим, яко от жива человека, ибо он велие усердие в жизни своей имел к Богу и Его Богоматери. Таковая бо честная кончина была и сего представльшагося монаха Савватия, ученика представльшагося схимонаха Досифея, ибо по его представлении во вторый надесять день монах Савватий скончался июня в 28 день, а схимонах Досифей в 16 день в том же месяце 1757 года.
Саровская пустынь |
А сии два единоутробныя брата иеромонах Феофилакт и иеромонах Авраамий оба были московския купцы, от млада бо Христа Возлюбили и любве ради его оставили дом и родители своя и всех своих сродников и другов купно и всю мира сего суету, и придоша в сию Саровскую пустыню и поживше в сей пустныне на обещании своем неисходно лет по 14, иеромонашествовали честно, послужиша Созда/л. 22 об./телю нашему всеусердно в преподобии и правде. Премилосердный же и многомилостивый Господь наш яко Отец и чадолюбец изволил пояти души их к Себе в младых летех, яко уже зрелую пшеницу по премудрому Соломону яко да не и злоба изменит разума их аки лесть прелсти души их, скончастася бо млады и исполниша лета многа угодны Господеви души их, не терпит бо Его милостивое отеческое благоутробие, чтобы чада его возлюбленная изволившая от юности своея послужити Ему Создателю своему всеусердно без всякаго мирскаго пристрастия и девство свое чисто и нескверно соблюдши, и нехощет Он Создатель наш, чтобы и вси мы на святом крещении нарекшиеся чада Его, во юдоли сем плачевном и горести и напасти преисполненном страдали многая лета и не ждет нашея старости, да мы еще сами к смертному исходу не готовы, ибо Он Создатель наш всегда ожидает нас на покаяние, рече бо: не хощу смерти грешному, но еже обратитися и живу быти ему.
Однако Бога ради не надобно оставлять их помяновении при нужде бо по смерти истинный друг познавается. Ежели, по милости Божией, они тамо подобятся лице Господне видети, то и они /л. 23/ у престола Божия помолятся о нас за таковую любовь и милость, ибо помяновением душам велия польза бывает, а поминающим их и наивящшая, якоже писано есть: в ню же меру мерите возмерится и вам, аще они и во отраде тамо у Бога находятся во Царствии Его Небесном, то помяновением и усердною милостынею прибавление чести дарует им Бог тамо.
Саровские пещеры. Вход в звонницу |
Что бо вещает нам Господь наш: обратитеся ко Мне постом, плачем и рыданием, а без поста праздно есть покаяние, и аще нам зде трудно видится, но понудим себе Бога ради и ради души своея, вся бо сия скоро прейдет, и так скоро, что скорее птичня летения прелетит жизнь наша, а душа вещь безсмертна и вечна, о той более всего нам пещися подобает. А мы, братие, и во обители приходим на воздержание, на пост и молитву, и на послушание и труды и терпение, и аще не вкусим зде реченными добродетели горькаго, то не видать и не вкушать нам в будущей жизни и сладкаго. Что бо святый Апостол глаголет: недостойны бо суть страдания нынешняго времени к хотящей славе открытися нам, иже преобразит тело смирения нашего, яко быти /л. 24/ ему сообразну телу славы Его, и в таковой чести и славе и веселии многом.
По пророку тысяча лет пред Господем яко един, и паки лучше день един пред Господем паче тысящ здешняго жития, и аще бы кому дано видеть ныне таковую сладость небесную, то бы тьму миров презирати имели, аще бы и в мире пребывали, а мир презирали. О, каковыя мы чести и славы вечныя лишаемся маловременным невоздержанием и леностным своим житием. И вы убо братие всегда поне смиряйтеся пред Богом и человеки, яко он создатель наш на смиренныя милостивно призирает и спасает; рече бо пророк: на кого призрю но на кроткаго и молчаливаго и трепещущаго словес моих; и с помощию Божиею таковыя смиренныя и смиренномудрыя окрылатеют яко орлы и потекут в след Христа и не утрудятся. Мы же есми братие, что зде посеем, то противу дел своих и подвигов и пожнем; ибо многия суть у Создателя нашего обители, праведным мзда противу трудов, а грешным мучение противу грехов.