Православный календарьПравославный календарь
Старец Клеопа (Илие)
К 25-летию со дня кончины старца
Когда будущего старца Клеопу постригли в монахи, ему было всего 25 лет, а скитские отцы уже смотрели на него как на маститого наставника.
Торопец. 18 сентября 2024 года. Будни взаимопомощи
Уже через час появились первые объявления: «Старая Торопа. Приму людей»; «Андреаполь. Размещу семью. Тел. …»; «Нелидово. Микроавтобус. Готов вывезти 8 человек»...
Учение старца Филофея и современность
Прот. Владислав Цыпин
Все ли благополучно с приверженностью традиционным религиозным и нравственным ценностям, на страже которых призван стоять Третий Рим, в современной России?
Давид Гиоргобиани о преподобном Гаврииле (Ургебадзе)
Отец Гавриил показывал нам иной мир, показывал Христа – живого и действующего.
Расстриги на службе глобалистам
Прот. Владислав Цыпин
Единственным мотивом неповиновения Священноначалию остается мечта о победе не России, но над Россией.
Образы Божией Матери в каноне Субботы Акафиста
Мон. Софроний (Вишняк)
Этот канон в высшей степени торжественен, прекрасен и может быть по праву назван поэтическим шедевром.
Три выдающиеся епархиалки
Мария Тоболова
Три подруги всегда вспоминали годы, проведенные в стенах епархиального училища, как самые счастливые, лучшие годы их жизни.
Хрестоматийная история
Ин. Наталья (Каверзнева)
Он стремительно пробегает всё расстояние от ворот до храма, взлетает по лестницам, хватает ручку двери, дергает ее… а она не открывается.
«Открытая школа в зоне военного конфликта – это символ нормальной жизни для детей»
О русской православной школе в Вифании
Когда ты чувствуешь себя уязвимым и незащищенным, окруженным злом, единственный путь, по которому может прийти помощь, – Господь.
В атмосфере чуда
О помощи Божией, сопровождающей восстановление храма
После погружения в историю поселка и прихода было уже невозможно не приступить к возрождению храма.

Светильник под спудом. Часть 2. Житие схимонаха Досифея

"Вид
Вид Саровской пустыни с юго-западной стороны. Фрагмент. Офорт. 1853 г.
Мастерская И.Шелковникова. РГБ.
 
/л. 1/ Житие бывшаго в Сатисо-градо-Саровской пустыни схимонаха Досифея

Сей истинный раб христов рождение и воспитание имел в Дмитриевском уезде в селе Воскресенском что в заволкотье, от благочестивых родителей родися. Отец бо его бысть тоя церкви пресвитер именем Василий, а мати его Анастасия. И повнегда же родити им отрока сего нарекоша его во святом крещении Димитрием, и егда в возраст прииде изучи отец его грамоте.

Посем же, некогда случися оному отроку, не у еще десятилетнего возраста доспевшу, играти со сверстники своими, якоже обычай быв в малых детех, бабка сего родная престаревшая света же очесы своими невидевшая, но святое писание довольно знающая и Духом Святым движима рече сему малому отроку, внуку своему, глаголя: Димитрие, мы вси сотворены в век сей не на покой и не на игру и не смеятися, но плакати. И еже кто здесь живет недобродетельно, но на том свете вечное будет /л. 1 об./ мучение и томление в том не просветимом и во огни не угасающем никогда же и в червиях ядовитых и в скрежете зубном и во смраде нестерпимом.

А кто здесь на земли не играет и не смеется, но смирно и добросовестно живет, тому по смерти на том свете вельми будет добро во царствии небесном, с Самим Богом царствовати будет бесконечно. Тамо таков будет праведным рай прекрасен зело, еже око не виде и ухо не слыше и на сердце человеку никогда не взыдет. Таковое неизреченное веселие и райская красота и сладость. Идеже девять чинов ангельских, по три чина пременяющеся непрестанно зело прекрасно и пресладостно воспевают и Бога прославляют и святых Его возлюбленных угодников утешают. К тому в прекрасном оном раю древеса зело прекрасны и пречудны и превысоки, и тако шумящия и колеблющиеся и долу преклоняющияся и шум предивен прекрасным и златолиственным своим листвием творящи. Под теми райскими древесы раз/л. 2/личныя суть прекрасныя благовонныя цветы и по всему раю аки дым тонок и пресветел и благовонен над цветы ношашеся и поле украшаше. Такожде весь град той благоухания и благодати преисполнен. Сице и на оных прекрасных и преизрядных и преблагоговейных райских древесех премногое множество тмы тмами и неизветно яко облак птиц райских и прекрасных бяше: инии по оному райскому пространству и благовонному воздуху стадами летаху, и прекрасныя и пречудныя песни непрестанно воспеваху; друзии же вседшеся во оныя прекрасныя древеса посреде древес, прочия же на версех оных древ седяше и друг ко друзей обращающися от радости отверстыми усты и громогласно с трепетанием крил прекрасныя и пречудныя и уму непостижимыя песни зело пресладостно воспеваху. Птицы же онии различныя бяху: по видению Андрея Христа ради юродствовавшаго неизреченною райскою красотою периями блещащия и златы криле имущия рамена же посребрене, друзие же белы паче снега, а инии пречудно испещренныя райскою красотою.

Более же всех /л. 2 об./ оных райских утех несравненно и неизреченно непостижимо и пречудно и превожделенно несказанною и ненасытимою прекрасною и пречудною пресладостною красотою своею превосходит Сотворивый вся оная райская веселия и вечныя утехи Создатель наш Отец и чадолюбец Господь Бог, Его же бо прекрасным и превожделенным и пречудным и ненасытимым лицезрением Господним вси святии вечно наслаждатися и утешатися будут. Его же бо неизреченныя и пречудныя и непостижимыя красоты и доброты и ангели святии непрестанно и ненасытимо желают точию приникше зрети Творца своего и Бога, прекрасное бо и превожделенное солнце Создатель наш нетолико бо милостивы родители к чадом якоже к нам зело милостив Господь Бог неделитися бо с нами яко отец с чады; рече бо к нам: идеже бо Аз буду, тамо и вы бо Мною будите возлюбленнии друзи мои. И кто волю Его творит, то он их какими то благоуветливыми словесы не утешает и отцами и другами их нарицает; сего ради за его любовь надобно и волю свя/л. 3/тую Его творить и работать Ему Создателю своему всеусердно во всей жизни своей.

И оный малый детище сей Димитрий, о нем же нам слово предлежит, вня умом своим душеполезныя и пресладостныя бабки своея сия словесы аки медом пресладчайшим усладися Богодухновенными словесы ея, и умилися сердцем, и оттоле прииде ему страх Божий, начало бо премудрости страх Господень; распалися бо душею в Божию любовь, аки огнем, и прииде ему велие желание еже бы спастися и наследовати царство небесное и безконечное, отмени бо обычай свой детской и начат уклонятися детския игры и смехотворства и пустошных бесед со сверстниками своими, часто бо во святую церковь прихождаше и в доме своем на молитву нощию воставаше и распаленною душею без лености со усердием Богу и Его Богоматери моляшеся, и часто на безмолвие в пустыню отхождаше, яко да наедине и во всякой тишине прилежныя и всеусердныя молитвы своя к Богу приносит. И тамо в пустыне на безмолвия един по три и по четыре дни в посте и молитвах пребываше и ошаяся сладких брашен.

Некогда же /л. 3/ единою во оной уединенной своей келлии в пустыне в нощи по усердной и распаленной своей молитве уснувшу ему, и се видит во сне неких мужей честных к нему пришедших и в руках своих держащих чашу полную вина, и рекоша ему выпей чашу сию со усердием и страхом и радостию. В сей чаше Кровь Христова. Он же со тщанием выпив всю оную чашу вина и зело усладися душею; и рекоша ему честныя мужи: се ты к тому не умреши душею. И вскоре пробудися от сна, и не виде никогоже, и сердце его великия радости исполнися и нача благоусердственныя словеса молитвы возсылати к Богу, и оттоле наипаче распалися душа его в любовь Божию; ум бо его никогда же от Бога отлучишеся, но аки уже от сердца его до Бога привязано. Соседи же и ближнии его удивляхуся таковому его теплому к Богу усердию еще малому отроку сущу, а разумом духовным и старых мужей превосходящу и святым его нарицаху.

И егда ему в совершенный возраст приспевшу, яко быти ему двадесяти лет, диавол же, не терпя видети себе от юна отрока сего побеждаема, вложи бо некиим от сродник его предложити ему /л. 4/ таков совет: начаша бо глаголати ему о браце к некоему богату священнику в дом и дщерь его похваляху вельми яко благоразумна и прекрасна. Отрок же Димитрий нача умом колебатися семо и овамо; сестры же его родныя, зряше его смущенна от неполезна совета сродник своих, начаша его увещевати, еже бы непослушати совета их, воспоминаху первое его усердие и теплоту к Богу и обещание во иночество еще от младенства своего. Он же тогда не послуша душеполезнаго совета сестер своих, но склонися к совету сродников своих, ибо от юности ум склонен к слабости всякому человеку, и более слушают совета к слабости, нежели к крепости.

И егда им поехавшим с сродники в путь свой, еже бы ему сочетатися браку и отъехавшим им от села своего двадесять поприщ и приехавшим к реке Волге Премилосердый же и Премногомилостивый Господь наш, яко общий Отец наш и чадолюбец не оставляше никого же яко Отец чадолюбивый возлюбленных чад Своих, а наипаче любезни Ему Создателю те, которыя в добродетелях успевают. Тако и сего отрока не остави, мыслию /л. 4 об./ еще колеблющеся воспомяну бо его первое усердие и намерение и еще от младенчества его всеусердныя заслуги; востави бо бурю зельну и взволновася Волга река вельми что никак не можно бы преехати на ту страну, а им путь предлежит за Волгу. Много время ожидающим же им тишины и седящим на брезе и в то время коснуся ему в сердце сие слово Божие, прииде бо ему на память первое свое житие и благое намерение еще от младенчества своего ко иночеству, а о браце и помыслити не хотевшу; воспомяну же и о сем, яко житие сие маловременное и скоро преходящее, тамошнее же безконечное и возлюбленным угодником Господним приготовленное от Бога во Царствии Его небесном место и покойное и прекрасное и превеселое и безконечное, воспомяну уже и смертный свой час скоро ожидаемый и второе страшное и ужасное судище Христово, и вечное мучение и томление. И от того помысла прииде ему страх Божий, и умилися душею и начат горько плакати о согрешении преступления обета своего, и скоро вспять в дом свой возвратися, воспоминая пророческия словеса, и рече в себе: аще не Бог помогл бы /л. 5/ ми вмале вселилася бы в ад душа моя. Всяк бо человек еще обетов своих не сохранит пред Богом, имать о сем ответ дати в день втораго пришествия Его, яко же гласит нам труба Евагнельская: аще кто любит отца или матерь, сына или дщерь паче Мене, несть Мене достоин, и еще кто не отречется всего своего имения не может быти Мой ученик.

Но паки на первая возвратимся: и егда оный отрок Димитрий возвратился в дом свой, отложи до конца намерение свое еже о браце; и по возвращении своем, нимало косня в доме своем; ибо закоснение и отчаяние к доброму намерению, раскаяние творит человеку, а мир прелестей до гроба бо льстит и обманывает человека к слабости. Того ради всегда надлежит уповати на Бога, а не на себя, и от Него Создателя своего помощи спасения своему искати. Сам бо рече: без Мене ничесо же не можете творити. Но паки на первая возвратимся. Тойжде отрок Димитрий, нимало косня в доме своем, остави отца и матерь, братию и сестер, сродников и другов купно и всего мира суету, и скоро из дому своего изыде, не обращаяся вспять, отрешися /л. 5 об./ бо яко серна от тенета, и яко тяжкая железа отложив мирскую суету и смущение и прелесть и много препятствующее еже ко спасению, а наипаче в нынешняя последняя времена, по премудрому Соломону: суета суетствий век сей и в прежняя первая времена, а наипаче в нынешняя последняя времена, ибо и Отцы святии Духом Святым издавна провидели и пророчествовали о нынешнем последнем времени: в тая бо рече последняя времена спасая спасет душу свою велик наречется в царствии небесном. Ибо и в малом подвизе соравнится первыми святыми и велий труд понесшими. Ибо в первая времена друг друга вверх влечаху, а в нынешняя последняя времена друг друга вниз соблазном клоняху, яко же Пахомию Великому Сам Господь наш вещая в видении, яко в та последняя времена не будет наставников таковых, иже бо братию словом и делом пользовали, но аще кто собою подвигнется о спасении своем и Моею рече помощию таковоежде спасение получит и в малех подвизех, якоже и в первых временах.

Но паки к житию онаго /л. 6/Димитрия возвратимся: егда же ему из дому своего в намеренный путь свой шествующу, то первая ему на пути скорбная прилучися ибо разливается всюду вода и ему прилучися путь шествовати весною, холодною водою более версты, и той первый бысть путь ему зело прискорбен, но он вся с радостию претерпе любве ради Божия, по словеси Апостола: ничтоже бо мя разлучит от любве Божия ни скорбь ни теснота и прочая. И егда ему от дому своего ста с три отшедшу и в Новгородския пределы пришедшу, и ту обрете себе пустынный монастырь, нарицаемый Николаевский что на Добрынях; и в том монастыре по пришествии своем скоро пристрижеся, наречено бысть во иночестве имя ему Досифей, и начат добродетельно жити и со усердием Богу работати; и сначала пострижения своего восприя на ся святое смирение известен сый от словес Господа нашего Иисуса Христа во святом Евангелии глаголемых: научитися от Мене яко кроток есмь и смирен сердцем и обрящете покой душам вашим; начало бо и глава /л. 6 об./ всех добродетелей смирение, понеже кто смирен, тот и любовен ко всем, а без любве невозможно спастися всякому человеку, и паки глаголет Господь: на кого призрю но на кроткаго и молчаливого и трепещущего Моих словес. Но и пророк глаголет: научит Господь кроткия путем Своим. Тако и сего монаха Досифея видя Господь кротость его и смирение, подаде ему дар умиления, еже по вся дни во всей жизни его плакати пред Ним Создателем своим, помощию Его, Создателя своего по реченному от Него: яко без Мене не можете творити ничесоже. Тако и сей монах Досифей с помощию Божиею начат со смирением вся службы монастырския проходити и послушание имети без прекословия и роптания к Настоятелю и ко всей братии, и как сам кроток и смирен был да и других томужде смирению поучал.

И тако ему Бог помогал во всех делех его, ибо не так действует к пользе душевной едино токмо слово, но кто кого поучает, а и самым делом то исполняет, и Господь наш глаголет во Евангелии: еще кто сотворит и научит, сей /л. 7/ велий наречется в царствии небесном. И тоя пустынныя обители Настоятель, видя его в добродетелех преуспевающа, а наипаче смиренна и кротка и послушлива всякую бо преданную ему службу творящу безпрекословно и безроптиво, суди его достойна диаконский чин восприяти. Он же недостойна суди себе таковаго чина, обаче смирен сый, не смеяше противитися Настоятелю, повинуяся бо ему во всем. И егда в Нове-граде Иову митрополиту уже благоволившу его и повелевшу ему приуготовитися заутра к освящению диаконскому. Он же тайно убежа, не восхоте бо диаконский чин восприяти смирения ради, якоже и предрекохом о сем, воспомяну бо он о Василии Великом егда бо ему еще такожде юну сущу и Настоятелю принуждающу его воприяти диаконский чин; святый же Василий нача прилежныя молитвы о сем возсылати к Богу, требуя о сем совет от Господа и глаголаше: Господи восприиму ли диаконский чин, и виде в видении столп огненный от земли и до небеси, и слышит с небеси глас от Бога: Василие еще будеши таков, якоже сей столп видимы тобою, то /л. 7 об./ восприими диаконство и диаконствуй. И то видение воспоминая оный монах Досифей, ходя по пустынным монастырям и везде за добродетельное его житие принуждаху его не точию в диаконы и иеромонахи, но и в настоятели. Он же о сем и слышати не хотяше, ибо всяк смиренномудрый монах желает более под началом быти всегда, нежели над другими начальствовати.

Диавол же не терпяше таковаго его смирения и яко всегда видя себя всеусердною и слезною его молитвою побеждаема, яряшеся на него и пожрети его хотяше, не точию бо во сне многими привидениями устрашаше, но и наяве. Некогда бо ему в нощи возставшу от сна на обычныя своя полуношныя молитвы и начат тепле со слезами к Богу и к Божией Матери всеусердныя молитвы возсылати, и се видит в келлии его свет аки во мгле и слышит глас змиин; прииде бо диавол змииным образом хотяще устрашити его своим звизжанием. Он же познаше кознь вражию простреся тогда наипаче к слезней и всеусердной своей молитве, и сомже очи свои да не видит страхования его бесовскаго; и се диавол змииным звизданием мимо его пройде, и молит/л. 8/вами его исчез и без вести бысть, и к тому невидим бысть от него. А иногда в пустыни ему пребывающу во единой безмолвной своей келлии, диавол же наведе на него великое уныние; он же яко человек начат умом колебатися, и токмо помысли в себе якобы оставил его Бог. И се Божиим попущением видит он яки наяве аки бы облак единый покры его и помрачи очи его душевныя. Он же, видя кознь вражию, простреся на молитву и со усердием тепле к Богу возопи: о Господи, согреших пред Тобою, прости мя, вем бо яко никогда же оставляеши рабов Своих к Тебе, Сам бо рекл еси: призови Мя в день печали твоея и изму тя и прославши Мя. И се в той час отъяся от него помрачение оное бесовское, аки черный облак, и просветишеся очи его душевныя помощию Божиею, и нача со слезами благодарныя молитвы своя возсылати к Богу и к Божией Матери. И еще бы не вскоре таковое зело тяжкое и неудобь стерпимое помрачение бесовское отыде от него, то в ту же бы минуту вкусил смерти, якоже о том сам послежде /л. 8 об./ поведа.

А во сне во всей жизни своей многия пакости и озлобления восприял от бесов по многия бо нощи высыпатца не давали ему, егда бо токмо станет засыпать, то впросонье увидит к себе пришедших в келлию множество народа иже и возопиют вси: гай, гай, и тако разбудят его, а иногда с мечами на него бежаху изрубить его хотяху, и иногда же с ножами устремляхуся и зарезати его хотяще, а иногда же со многими разными оружии к нему бежаще, и сице от сна возбуждаху его. Он же и так до сего во всей жизни своей изнемогал сердечною болезнию, а от объявленного во сне бесовского привидения и страхования и наивящше внегда та сердечная болезнь приумножися, а наипаче в последний год жития его много пред кончиною его пакостей и страхования прия от лукавых бесов. Обаче он подвига своего никако ж отложи, но до конца тесным и прискорбным путем неуклонно шествова, поминая всегда реченная Господом: яко многими скорбми подобает нам внити в Царство Небесное; понеже по словеси Господню, пространная врата вводят в пагубу, тесная же в жизнь вечную.

А оный отец Доси/л. 9/фей еще от младенства своего начат богоугодно подвизатися, а по пострижении и наипаче в добродетелех преуспеваше, и яко же нача свой подвиг тако и сконча; аще бо и преходил из обители во иныя обители, но все ради душевныя своея пользы, яко же бо пчела собираше и составляше медовые соты с разных цветов, тако и сей искав пустынных и общежительных обителей и в дикия леса пустынныя и безмолвныя и от человек удаленныя места дважды отходил ради совершеннаго покоя и безмолвия, но и ту диавол не даде ему в безмолвии и тишине последовати Богу. В единой безмолвной пустыни пожив токмо год един, а в другой пустыни два года, диавол бо злохитрством из единой пустыни тамошними жители расколники изгнан бысть, а из другой пустыни такожде привед диавол к нему приказного человека, иже его всячески много стращав и с яростию и великим криком связав хотел и во град отвести, укоряя и нарицая его раскольником; он же с кротостию и смирением пад к ногам его прощения у него просяше, чтобы милость показал к нему /л. 9 об./ Бога ради.

И видя той злонравный человек ангеловидное постничеством украшенное лице его, а наипаче видя кротость его и смирение, к тому разсмотев в келлии его в пище оскудение, обрете бо токмо мало сухарей и мало муки ржаной и [щаныя] синия капусты да единовидную одежу и ту ветху, как и подобает пустыннику Бога ради в нищете и нестяжании пребывати, а в книгах ничтоже изыскав старопечатных раскольнических словес, а наипаче видя кротость и смирение якоже и прежде речено бысть о сем, и той злонравный человек ярость на кротость преложив, умилися бо душею и начат уже он у него пустынножителя Досифея прощения со смирением просить за оскорбление свое, однако со смирением же увещевал его чтобы во обитель куды изыти, чтобы кто иной от приказных о нем не уведал ибо глаголаше без позволения настоятельскаго не повелевают указы по своей воли в пустыни единому или двоим и трием жити, понеже в нынешняя последняя времена много умножися раскольников-пустосвятов паче же рещи лицемеров обманщиков под видом благочестия и постничества, вещно же /л. 10/ истинною в злочестии и заблуждении пребывающих, иже не точию сами в церковь не хождаху, но и другим возбраняху: горше же всего что и отцов духовных не имеяху, сами себе духовники, а святых Христовых Таин не точию не приобщаются, но и гнушаются окаяннии, того ради и правоверным не велят такожде приобщатися. Которые монахи по своей воли без ведома настоятельского или беглыя без позволения господ своих в лесах тайно жительствуют, оных по указу считают за беглых и за раскольников, и кто про них уведав не донесет, той таяжде постраждет. Тако сего монаха Досифея смирение и кротость умягчи онаго злонравнаго человека жестокое сердце, яко оберегая его и сожалея о нем и указ объяви ему; причем во осторожность и от других находящих людей опасатися повеле. Сице смиренныя глаголы могут и не вернаго в веру привести, а жестокия и немирныя и вернаго развратить; Сам бо Господь наш вещает нам чрез Святое Евангелие: еще хощете моя ученицы быти Мне подражайте, и паки научитеся от Мене /л. 10 об./ яко кроток есмь и смирен сердцем и обрящете покой душам вашим, иго бо Мое благо и бремя Мое легко есть.

Но паки о монахе Досифее повестию возвратимся; отходя же от него из пустыни помянутый приказный человек, проси его глаголя: Отче святый прости мя в том, что аз твою святыню словами исперва неведением оскорбил, вижду бо тя совершеннаго монаха и помолися о мне грешном; и тако оный человек со многою духовною пользою отыде от него. Так бо человек не пользует единым словом наипаче к слову покажет и дела своя, яко же гласит нам труба Евангельская, аще кто сотворит и научит, велий наречется во Царствии Небесном, ибо и Святии Апостоли словом и делом и долготерпением научиша всю вселенную. Но паки на предреченная возвратимся: тако бо Богу попущающу, а врагу действующу, ибо и Бог попущает на рабов Своих напасти и беды и всякое озлобление, все к лучшей пользе нашей душевной строя, нее восхоте бо Господь Бог сему вер/л. 11/ному рабу Своему чтобы он един в пустыни спасался, но дабы и другия пользу приимут от него поучением со смирением и иными добрыми делы, и взирая на образ его, и слушая поучения его душеполезнаго многия спасутся, ибо жатва многа, делателей же мало, а наипаче в нынешняя последняя времена по словеси Господню мало спасающихся, ибо всяк ищет своя си, а не яже суть Божия и друг на друга ропщут злобствуют, увы погубихом терпение и смирение, а всем добродетелем глава есть любовь, ибо кто смирен сый, в том совершенная любовь есть; смиренный бо человек в разуме духовном не точию кого оскорбляет, но и от оскорбляющих его с радостию претерпевает.

Но паки на предреченная возвратимся: не может бо град укрытися на верху горы стоящ, уведаше бо о сем монахе Досифее мнози о богоугодном и уединенном и пустынном житии его и сея общежительныя пустыни Саровския настоятель то уведа что его из пустыни уединенной изгоняют и о честном житии его слыша, с радостию бо и веселием /л. 11 об./ взя его указом из той пустыни в сию Саровскую общежительную пустыню ту живущим монахом на подкрепление и для пользы душевныя немощнейшия братии и в сей пустыни седмьнадесять лет неизходен пребысть до кончины жизни своея жив честно и непорочно и ни в чем Настоятелю и братии не показал соблазну кроме богоугодного жития и душеполезныя беседы, якоже всей братии видимо бысть честное и непорочное житие его. И где в коих обителях жив нигде никакого соблазну не показал, но везде во обителях вси его любляху и почитаху яко ангела божия за честное и смиренное и послушливое и трудолюбивое житие его. И не точию бо в нынешняя последняя времена, но аще бы и в первейшия времена таковаго не погрешить назвать совершенным монахом и нам о сем благодарить Бога и Его Богоматерь, что в нынешняя последняя времена таковый подвижник показася, и якоже начаша богоугодно жити тако и скончаша до конца жизни своея, такожде и сей преставившийся схимонах Досифей. /л. 12/

Блажен бо той и треблажен аще кто начнет сначала подвига своего богоугодно жити, тако и говорил неизменно до кончины жизни своея, сей велик наречется в царствии Небесном. И егда конец жития его богоугоднаго приспе не в роскошах и пианствах, не в гресех и в лености пребывающа и не на одре почивающа и спяща, но во святом храме на вечернем пении на молитве предстояща и после вечерняго пения правила уже не мог совершити, ибо Господь наш яко отец чадолюбивый, хотя его вскоре увенчати любя его, посети болезнию жестокою сердечною и едва с нуждою из святой церкви до своея келлии дойде другим братом поддержим быв; и сбытся на нем святое писание глаголющее: блажен раб его же обрящет Господь бдяща, недостин же иной раб, его же обрящет Господь в роскошах и в унынии и в безмерном сонном спании, лености же и во гресех пребывающа. Ибо Господь наш яко отец чадолюбивый восхоте его от маловременных трудов преселити к Себе яко сына любезна в вечный покой и в вечное блаженство.

Но паки на первая возвратимся о блаженной и честной кончине его: ибо как честно жил с начала пострижения своего, тако и до кончины /л. 12 об./ жизни своея пожив Богоугодно, тако честно и скончался ибо он еще за день познав свою кончину, токмо смирения ради никому не объявил, понеже с вечера просил священника, который раннюю седмицу отправлял, чтобы поранее святую Литургию отслужит, желая приобщитися Святых Таин, и с вчера в нощи седя на одре своем почти всю нощь пред Богом проплакал, приуготовляя себя к святому причастию и к смертному исходу; в плачи же своем глаголал тихо: о Господи приими в мире душу мою, якоже и прежде речено о сем, егда священник ранюю Литургию служил то в то время оный отец Досифей дважды обмирал и дважды посылал в церковь как в память приходил, и сказали ему что Херувимскую поют, а сам велми стал изнемогать, и отец строитель, не дожидаяся от Литургии святаго Причастия, запасными Дарами причастил его, он же восприя честно и в ту минуту по святом причастии и дыхания в нем не стало. Не успели по причастии благодарных молитв и отходную прочести. И Настоятель трижды в колокол ударить повелел по уставу обители сея, чтобы братия бывшаго болезнаго и уже преставльшегося брата поминала и вси бы по дванадесять поклонов положили за душу его, и в келлию бы его вся братия собралась для отправления литии за упокойной.

И егда братия вся приидоша в келлию и горько вослакашася о кончине его. Больный же начат помалу дыхати и воззре на братию еще проглагола, еще вопрошая их: братия, отчего я так изнемог? Братия же рекше ему, от тяжкия болезни и чаяли тя умерша и как тебе стало весма тяжко и тогда приобщили тя Святым Таинам. Больный же рече: слава Богу, что я грешный сподобился таковаго великаго дара восприяти. И еще к тому последнее слово к братии изрече: не бойтеся братия не умру гадательски бо о душевном своем неумертвии таковая прорече по преселении своем от временных трудов на вечный покой; а как еще жив был тогда и благодарныя молитвы по Святом причастии прочитали и отходную на исход души отправили, а больный же вся в разуме был до самыя кончины своея, и стал с постели сам вставать акибы на встретение неким честным лицам к нему пришедшим /л. 13 об./ и прилежно очима озираяся и веселообразен вид на лице своем показуя. Настоятель же и братия видя его весьма изнемогша и уже преставляющася, поддержаху под руки его; и тако седя на одре своем на руках Настоятеля и братии, преставися в вечное упокоение и в нескончаемое блаженство, мног плач братии по себе остави: вси бо горько рыдаху о преставлении таковаго учителя своего и к Богу подвижника и о себе молитвенника. Ибо как честно и свято пожив, тако честна и кончина его бысть, по словеси пророческу: честна, (рече) пред Господем смерть преподобных его. Спутника бо добраго и благаго восприя с собою Самого Христа во Святом Причащении под видом хлеба и вина (приимаемаго): О сподоби Боже и всех нас таковое честное и святое житие препроводить и таковую добрую кончину получить.

Поревнуем братие и мы житию его хотя отчасти, аще бо видится и трудно и унывно и прискорбно зде по Бозе житие, обаче надежди ради будущаго вечнаго воздаяния легко есть, ибо и Господь глаголет во Евангелии: иго бо Мое благо и бремя мое легко есть: Токмо научитися от Мене кротости и смирению, то Я вам Сам буду во всем помощник и защититель, /л. 14/ якоже и святый Пророк Его глаголет: намучит Господи кроткия путем Своим; и какой тот труд есть тяжек что с помощию Божиею трудится, а хотя бы и трудно было, то воспомянем святаго Апостола Павла глаголющаго: яко недостойны страсти нынешняго времени к хотящей славе явитися в нас. Тогда таковая бо слава и честь тамо будет возлюбленным угодником Господним всеусердно работающим Ему Создателю своему день и нощь, якоже тойжде Апостол глаголет о славе святых: иже (рече) преобразит тело смирения нашего, яко быти сему сообразну телу славы Его. И что сего честнейши и лучши, яко с Самим Богом вкупе тамо царствовати во Царствии Небесном, яко Сын со Отцем в непреходимыя веки, неделится бо с нами Господь наш яко чадолюбивый Отец с чады не вкусить бо нам зде горькаго то не видеть и не вкусить и сладкаго, речем бо купно со Пророком насыщуся тогда, егда явитмися слава Твоя, а навек нам зде не навеселиться и не насладиться, сия бо здешния сладости и утехи при смиренном горьком часе в великую горесть и неутешимый вечный плач и непрестанное сетование /л.14 об./ и горькое рыдание. Здешняя бо временная всякая честь и слава и вси сласти аки едина капля, небесная же аки окиян море и аки многия реки истекают сладостей небесных и вечных.

Не надобно нам упускать сего времени даннаго нам на стяжание вечных благ, златыя бо сия времена, паче же рещи неоцененныя яко в сей маловременной жизни человек малыми трудами вечный покой и славу себе неизглаголанную и веселие пресладчайшее приобрящет тамо вечно. Аще же мы жизнь сию упустим без добрых дел, то иной жизни уже не получим, аще и много и с горьким рыданием и плачем поищем но не обрящем, и вечно будем тамо о сем сетовать и горько плакать в раскаянии многом, но ничтоже нам тамо помогут горькия слезы. Подобает плакать ныне в сем веце, когда время приятию слезам от Бога.

Блаженныя памяти отец Досифей во всю жизнь свою по вся дни горько плакал и рыдал пред Богом аки мертвеца души своея надеемся мы ему за сие тамо нелишену быти вечнаго веселия во Царствии Небесном по словеси Спасителя нашего: блаженни плачущии яко тии утешатся, сеяй бо в слезах с радостию и веселием пожнет в нескон/л. 15/чающемся блаженстве, якоже и святый Иоанн Дамаскин глаголет: [вьюг] сеяй постная со слезами сей радостию пожнет тамо, ибо в нем Святому Духу живущу и сердце его согревающу теплотою духовною и многое умиление ему подающу пред Ним Создателем своим, воспоминая прореченная словеса когда прииду и явлюся лицу Божию, быша слезы моя мне хлеб день и нощь, ибо он от любви юже имел к Богу всегда горько плакал; а что от смертных грехов Бог ему помог от младенчества бо своего изволил Господу Богу работать и девство свое чисто и нескверно сохранил и до кончины жизни своея.

Писано бо есть аще кто сохранит чистоту душевную и телесную, тот получит неизреченную славу небесную, ибо со усердием и сокрушением сердечным и со слезами послужил Создателю своему честно и непорочно и нимало к мирским суетам склоняяся умом своим, небесная бо всегда помышлял и о небесных всегда увещал до кончины жизни своея, и яко же нача свой подвиг тако и сконча. Братию всегда пользовав душеполезною беседою, и сие почасту возвещал: туне бо нам Царствие Небесное дарует Бог, да мы сами не хощем, и ни за что /л. 15 об./ его теряем, и в беседах всегда возбуждал братию чтобы попеклись о своем спасении, глаголаше бо уже мы на самой кончине жития сего, седина бо наша скорую кончину показует нам, и не токмо старые, но и младые умирают, яко же и Господь наш во Евангелии глаголет: а Я же вам глаголю, все глаголю, бдите и будите готови к смертному исходу, не известны бо мы о сем в кое время и в кий день и час смерть приидет.

Ибо сей преставльшийся во всей жизни своей никого не оскорбил из братий и из трудников, и ни сам во всей жизни своей ни на кого оскорбился, токмо всех пользовал душеполезною беседою, часто же и сия возвещал братиям, худо тому тамо будет, кто здесь не плачет пред Богом о гресех своих, тамо будет вечно плакать да без пользы, и якоже плата черна невозможно без воды убелить, тако и душу грешную без слез очистити. И как о всем братии вещал, то сам и делом исполнял, к Настоятелю и ко всей братии послушание безроптивое имел, крылосную бо и головчическую службу на крылосе до кончины правил, токмо не стал отправлять как весьма изнемог, а устав с год как оставил за /л. 16/ немощию.

Надобно и всем нам в добродетелех предуспевать доколе и нас смертный час не предвосхитит неготовых сущих к смертному исходу, во аде бо несть времени покаяния не мертвии бо восхвалят Господа, но доколе мы во живых есмы; что бо зде посеем, то тамо и пожнем, ибо блаженныя памяти схимонах Досифей во всей жизни своей сеял слезами, тамо же с радостию и веселием пожнет в жизни вечной. В тяжкой бо своей болезни уже в последнюю нощь пред кончиною своею седе на одре своем плакал горько, якоже и предписал вам о сем. Дарование же ему слезное дано было от Бога за кротость его и смирение и за воздержание языка и чрева, и за смиренномудрие и внимание что когда восхощет тогда и плачет пред Богом. И как последнюю нощь когда весьма изнемог, то некий монах при нем в сенях ночевал и присмотрел и прислушал как он горько плакал пред Богом и в плачи своем тихо вопил: О, Господи, приими в мире душу мою грешную. О горе нам, что мы завидуем житию его, а по следам его богоугодным нимало ходим, он бо не отлагал подвига своего, /л. 16 об./ воспоминая Господом реченная, яко многими скорбьми подобает нам внити в Царство Небесное и тесным путем шествовати до него, и Пророк глаголет: многи скорби праведным и от всех их избавит я Господь. Егда бо их кто добре побеждает то на тех врази сильно вооружаются и устрашают рабов Божиих во сне и на яве многими привидении и страховании, но сила их не сильна сущи и немощна, ибо Христу нас ради грешных пострадавшу и умершу и воскресшу, то врагу оскудеша оружия в конец и память их с шумом погибе.

Еще поведаю вам о болезни его: в болезни бо своей пред кончиною своею токмо четыре дни скорбел, в пятый скончася. Токмо жестоко изнемог сердечную болезнию, так он и желал, чтобы никому не стужить в болезни своей служением себе, как занемог то ничего не вкусил, токмо пил квас, а в хлебню ходил пить уже за един день до кончины своей. Аще бо пред кончиною и немного скорбел, да во всей жизни своей всегда оною сердечною болезнию часто изнемогал, а церковнаго пения ни вечерни, ни заутрени, а наипаче святой Литургии; да еще ко всякой службе к началу ходил завсегда и в церкве он первый всегда обреташеся и с братиею вкупе на труды хождаше, аще за немощь и не призываху его, но он сам о себе и без нарядов хождаше, и никогда же празден бываше, а в келлии своей кроме сонного упокоения, или правило свое совершающе, или книги чтяше, или свитки на братию шиюще.

Еще поведаю вам и о погребении его, ибо он преставися июня в 16е число, а погребали 17го дня и видяще братия его во гробе лежащя аки спяща и веселообразна. Тело же его многотрудное аще уде и в другий день бяше аки у жива человека мягко и чисто весьма аки Ангела Божия зряшеся, ибо он от юности своея и до старости чистоту ангельскую хранил. Писано бо есть, аще кто сохранит чистоту душевную и телесную, тот получит неизреченную славу небесную. Еще к тому по вся дни пред Богом плакал и всегда умывал лице свое горькими слезами. А о слезах повествует святое писание тако: аще бы человек все свое тело омыл слезами и скончался в той день, то по кончине его оное /л. 17 об./ тело нетленно было, аще бы и грешен был, а он как и пострижен по вся дни омывал лице свое горькими слезами.

И при погребении тела его братия и трудники вси о нем горько плакали, и ни един без слез пребыл, воспоминающе кротость его и смирение и сладкое учение, ибо он никого из братии и из трудников не оскорбил и не досадил, и сам не оскорбился, а как и посхимился лет с шесть до кончины своея пищи скоромной и рыбы не вкушал, кроме праздников дванадесятых, а до кончины года за два и в праздники уже не вкушал ни на Святую Пасху, совершен бо монах бысть, а наипаче в нынешняя последняя времена таков подвижник показался, писано бо есть в последняя времена спасая спасет душу свою велик наречется в Царствии Небесном. И мы вси должни за сие Бога благодарить: что в нынешнее последнее слабое время помогл ему Бог тако со усердием послужить Ему Создателю своему в кротости и смирении и в молитвах и слезах. Однако же потщимся со усердием поминать душу его, аще бо он честно и благоговейно жил, но никто же от человек может от греха свободь быти, еще бы жития его был и един день /л. 18/ на земли, по Пророческому словеси глаголющему: и во гресех роди мя мати моя; а Бог не точию грехи, но и правоты судити изволит, якоже о сем той же Пророк вещает: егда, рече, прииму время Аз правоты возсужду. Сего ради и преподобнии святии угодницы Божии аще в житии своем и такожде свято пожиша, но на правду своих дел не в конец же надеящася, якоже видим из жития многих Святых Отец, иже некоторыя по себе и помяновение творить просиша; якоже явственно видим из завета Ефрема Сирина и Преподобныя Афонасии, требующих онаго помяновения при бескровной жертве и подаянием милостыни. Та бо преподобная по кончине своей извести: яко за поминовением тем, аще и грешна душа, то многия грехи оставляются ей, аще же праведна то прибавление чести Бог ей дарствует во Царствии Своем Небесном.

(Окончание следует.)
Подготовила к публикации Т.В. Суздальцева

14 июня 2007 г.

Оценка: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Православие.Ru рассчитывает на Вашу помощь!

Подпишитесь на рассылку Православие.Ru

Рассылка выходит два раза в неделю:

  • Православный календарь на каждый день.
  • Новые книги издательства «Вольный странник».
  • Анонсы предстоящих мероприятий.

Новинки издательства
«Вольный Странник»

Новые материалы

Выбор читателей

×